Wednesday, June 23, 2010

Cintaku Kerana Allah~!

بسم الله الرحمن الرحيم

"Sesungguhnya di kalangan hamba-hamba Allah itu ada satu golongan,mereka bukan dari golongan para nabi ataupun syuhada',tetapi para nabi dan syuhada' mencemburui mereka,tempat mereka di sisi Allah s.w.t.Kata para sahabat,khabarkan kepada kami siapa mereka? Rasulullah S.A.W bersabda:"Mereka adalah satu kaum yang saling cinta-mencintai kerana Allah,bukan ada hubungan saudara-mara di kalangan mereka dan juga bukan kerana kepentingan.Demi Allah,di wajah mereka ada cahaya dan mereka di atas cahaya.Ketika manusia takut,mereka tidak takut.Ketika manusia bersedih,mereka tidak bersedih.Dan mereka berkata,sesungguhnya wali-wali Allah tidak takut dan tidak sedih."
[HR Tirmidzi]

Saat kau senyum dan ketawa, fikirlah walau sesaat tentang sahabatmu. Barangkali saat dan ketika kau menikmati keindahan langit biru, hatinya sedang terluka dan diselubungi awan mendung. Setelah kau sedari betapa bernilainya dirimu kepadanya, janganlah kau tinggalkannya sendirian. Ketika sahabat melukai hatimu, tulislah di atas pasir, biar angin kemaafan menghembus membawa bersama kelukaanmu itu. Sebaliknya ketika sahabatmu membuat kebaikan padamu, maka tulislah di atas batu hatimu, agar terpahat utuh walau dilanda badai….

”Bila menjalin ukhwah hanya keranaNya, pasti ada ujian dariNya kerana Dia mahu melihat sejauh mana keikhlasan hati hamba-hambaNya”.

Antara hal-hal yang boleh menguatkan ukhuwah Islamiyah adalah:
1. Memberitahukan kecintaan pada yang kita cintai
2. Memohon didoakan bila berpisah
3. Menunjukkan kegembiraan & senyuman bila berjumpa
4. Berjabat tangan bila berjumpa (kecuali non muhrim)
5. Mengucapkan selamat berkenaan dengan kejayaan
6. Memberikan hadiah pada waktu-waktu tertentu
7. Sering mengunjungi saudara
8. Memperhatikan saudaranya & membantu keperluannya
9. Memenuhi hak ukhuwah saudaranya

"dan Dia(Allah) yang mempersatukan hati mereka(orang yang beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua(kekayaan) yang berada di bumi,nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka,tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka.Sungguh Dia Mahaperkasa,Mahabijaksana."
[Al-Anfal 8:63]

"Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah".
(HR Imam Ahmad)

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan teman. Kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan teman sebagai kekuatan. Jadilah kita temannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan. Disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan. Kita tidak tahu…tetapi kita boleh tahu jika kita ikhlas bersahabat dengannya.

Sahabat adalah cerminan diri, sahabat menguji ketulusan hati,
sahabat menilai ikhlasnya budi, sahabat menyubur kasih yang bersemi,
carilah sahabat sejati, terbina ukhuwah, mendapat kasih Ilahi,
secebis kasih membuat kita sayang,
seucap janji membuat kita percaya,
sekecil luka membuat kita kecewa,
namun sebuah ukhwah selamanya bermakna.


Ukhwah adalah sesuatu yang manis untuk dirasai dan hidup terasa lengkap kerananya. Tapi itu hanyalah jika ukhuwah itu bersandarkan kepada Allah taala dan aqidah yang satu. Namun, ukhuwah yang manis bukan sesuatu yang mudah untuk dicapai..Perlunya ada sikap berlapang dada antara satu sama lain dan peringkat ukhuwah yang paling tinggi ialah melebihkan sahabat itu daripada diri sendiri. Sudah tentu sesuatu yang susah bukan?

Ukhuwah Islamiyah adalah keterikatan hati jiwa satu sama lain dengan ikatan aqidah.
{As-syahid Imam Hassan Al-Banna}


Apabila hati kita meyakini hanya Allah yang berhak dan layak disembah, inshaAllah segala amal perbuatan kita adalah keranaNya...dan kerana itulah kita dapat merasai kemanisan ukhwah walaupun hanya pertama kali kita berjumpa... dan apabila ukhuwah ini mula terbina, kita akan sentiasa merasai bahawa adanya sahabat-sahabat yang saling memahami kita dan akan membimbing kita di kala kita `futur`,`terleka`atau`down`dalam usaha di jalanNya...


Sahabat,
Fitrah diri saya sebagai manusia..Kadang kala langkahan kaki saya juga bengkok. Jauh tersasar dari dari lorong betul. Apa yang saya harap di kala itu, kamu dapat menarik saya..kembali ke jalan yang lurus, jalan yang Allah redha. Kamu pun nak masuk syurga bukan? Saat saya terleka nanti, berilah peringatan kepada saya. Saya harap saat itu nanti, kamu juga dapat memandang saya dengan penuh kasih-sayang. Dengan penuh rasa berharap untuk melangkah ke syurga bersama-sama saya. Tolong jangan tinggalkan saya terumbang-ambing saat itu. Tolong betulkan saya,ya~!



Quoted:

"Sahabat."
"Janji pada aku 2 perkara"

"Pertama, ingatlah aku dalam setiap doamu."
"Kedua, kalau aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku. Bila aku bengkok, kau luruskanlah aku.

"Sahabat."
"Jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu."


Nyatakanlah rasa cinta kalian terhadap insan-insan yang kalian kasihi dalam ukhuwah yang telah terjalin. Tidak ada salahnya dengan cinta ini. Bahkan, ia akan lebih indah jika cinta itu lahir daripada cinta yang mendalam terhadap Rabbul ‘Izzati.

Di kalangan para sahabat,mereka sering mengungkapkan ‘Uhibbuka fillah’ (aku mencintaimu kerana Allah) untuk sesama lelaki dan ‘Uhibbuki fillah’ untuk sesama perempuan.

Apabila kita menerima ungkapan ini maka segeralah kita menjawab: ‘ahabbakallah lima ahbabtani iyyahu’ (semoga Allah mencintaimu disebabkan citamu padaku kerana Allah).

Jelaslah disini,cinta itu murni selagi mana kita arahkan ia ke jalan yang diredhai Allah S.W.T dan kerana cinta kita kepada-Nya.

Nah! Tunggu apa lagi? Lafazkanlah cinta dikalangan kita.Kerana itulah yang perlu subur didalam hati yang telah disatukan oleh kalimah syahadah ini.

Semoga amalan ini dapat dipraktikkan dan dipelopori didalam kehidupan kita sebagai seorang mu’min. Jangan biarkan cinta palsu ciptaan syaitan menguasai perasaan kita.

"Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati kami ini telah berkumpul di tempat ini karena mengasihi-MU; bertemu untuk memenuhi perintah-Mu; bersatu untuk memikul beban dakwah-Mu.
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu. Maka eratkanlah ya Allah atas ikatannya, dan kekalkanlah kemesraan di antara hati-hati ini.Tunjukkan kepada hati-hati ini akan jalan-Mu yang haq.
Penuhkan hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung padam. Lapangkan hati ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidupkan hati ini dengan ma'rifat tentang-Mu. Dan jika Engkau mentakdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-MU.
Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong."

INNI UHIBBUKUM FILLAH~!


wallahua'lam..


0 heart (s):