Saturday, July 31, 2010

MPF Ramadhan Talk: What if this is my last Ramadhan?

بسم الله الرحمن الرحيم



Salam Alaykk~

Do you have free time on this coming Tuesday; 3rd August 2010?

Let's go to MPF Ramadhan Talk.
* i hope it's not too late~




Guest speaker:  


SHAYKH SUHAIB WEBB

Shaykh Suhaib Webb is a contemporary American
Muslim activist and speaker.
He accepted Islam at
the age of twenty, three years after he received a
copy of the Al-Quran.
After converting to Islam, he
left his career as a DJ and studied at the
University of Central Oklahoma, where he
graduated with a Bachelors degree in Education.
He also studied privately under a Senegalese
Shaykh, learning enough Islam and Arabic to
become a community leader in Oklahoma City,
where he was hired as Imam at the Islamic Society
of Oklahoma City.
In 2004, he departed with his
Malaysian wife and two children to Cairo, where
he currently studies at Al-Azhar University in the
College of Shari`ah.
Additionally, he works with the
Grand Mufti of Egypt, Sheikh Ali Goma’a, where
he is in charge of the English translation
Department at Dar al-Ifta al-Masriyah and is
currently training as a Mufti.


Friday, July 30, 2010

Persahabatan

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam Alaykk~


Saya amat menyenangi membaca puisi dari Khalil Gibran. Dan dengan senang hatinya juga saya kongsikan bersama kalian puisi mengenai ‘Persahabatan’ yang cukup puitis yang menyentuh hati saya. Sesungguhnya, puisi ini saya dedikasi khas buat mereka yang bergelar sahabat buat diri saya; i luv my sisters~!.... u guys know who u are..~


Dan seorang remaja berkata, Bicaralah pada kami tentang Persahabatan.

Dan dia menjawab:


Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih.
Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian.


Bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri,pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”.

Dan bilamana dia diam,hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan.

Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita;
Kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.


Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan.
Kerana cinta yang mencari sesuatu di luar jangkauan misterinya, bukanlah cinta , tetapi sebuah jala yang ditebarkan: hanya menangkap yang tiada diharapkan.


Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.
Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenali pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu jika kau sentiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu!
Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan..
Kerana dalam titisan kecil embun pagi, hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan.


~ Khalil Gibran ~



Saya tinggalkan satu video untuk kalian hayati..~sungguh,saya amat sayangi kamu,kamu dan kamu.. :’)






**naik rakit berhati-hati

tiba-tiba terjumpa kera

sahabat karib penghibur hati

disaat sedih dan juga gembira

untuk berjaya jangan malas

hidup juga penuh berbudi

jika kita sentiasa ikhlas

pasti persahabatan kekal abadi


Wednesday, July 28, 2010

Ahlan ya Ramadhan~!

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Kukutip bait indah penuh makna dari Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni..~namun ku harapkan ianya bukan sekadar ingatan semata-mata…biarlah ianya mampu dihadamkan dengan pengertian..~




Engkau datang, wahai Ramadhan, untuk berkata kepada mata kami,

"Puasalah engkau dari pandangan yang diharamkan, sebelum Tuhan yang Maha Mengetahui menjadi murka lalu engkau dicampakkan-Nya ke dalam api yang berkobar. Maka berpuasalah dari memandang yang haram dan titiskanlah air mata dalam bayang-bayang gelap di kesunyian malam.

"Engkau datang, Wahai Ramadhan, untuk berkata kepada lidah kami,

"Puasalah engkau dari menggunjing dan mengadu domba, dari berkata-kata kotor dan tidak layak, dan dari mengucapkan perkataan yang sia-sia."
Lidahmu, jangan sekalipun kau gunakan untuk menyebut-nyebut kekurangan orang lain.
Semua yang ada padamu adalah kekurangan sedangkan semua orang juga memiliki lidah sehingga dapat melihatnya, Matamu, jika melihat suatu cela pada orang lain. Katakan kepadanya, "Orang lain juga punya mata yang dapat melihat celaku."


Engkau datang, Wahai Ramadhan, untuk berkata kepada tangan kami,

"Berpuasalah engkau wahai tangan yang pernah menumpahkan darah dan membunuh jiwa yang tidak bersalah, yang pernah menghancurkan rumah, membunuh orang tua dan wanita.

Berpuasalah, engkau dari memukul dan membunuh orang lain, dan dari mencuri dan berbuat curang.

Berpuasalah engkau dari menerima wang suapan sebelum datang hari kiamat, hari yang tidak berguna lagi permohonan ampun dari orang-orang yang zalim, bagi mereka itu laknat dan tempat kembali yang jelek.

Pada hari itu, Allah menutup mulut-mulut mereka sehingga yang berbicara adalah tangan-tangan mereka, dan disaksikan oleh kaki-kaki mereka tentang apa-apa yang mereka perbuat."


Engkau datang, Wahai Ramadhan, untuk berkata kepada kaki kami,

"Berpuasalah engkau dari berjalan ke tempat yang haram, dari melangkah kepada jalan kesia-siaan, penyesalan dan kesesatan, dan pergi ke tempat-tempat yang dimurkai Tuhan pemilik kerajaan langit dan bumi ini, iaitu jalan-jalan yang hina lagi keji.

Berpuasalah engkau, wahai kaki."


Dan Engkau datang, Wahai Ramadhan, untuk berkata kepada perut kami,

"Berpuasalah dari memakan makanan yang haram, dan dari memakan riba kerana tubuh yang diberi makan dengan makanan yang haram, nerakalah yang lebih utama baginya.

Puasalah engkau dari makanan yang diperoleh dari hasil menipu dan memperdaya orang lain sebelum engkau bertemu Allah SWT yang mengetahui apa-apa yang tersembunyi dan tertutup.


Dalam sebuah hadith dari Abu Hurairah disebutkan bahawa Rasulullah saw bersabda,

"Allah SWT berfirman, 'Setiap amalan anak Adam adalah untuknya kecuali puasa kerana puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku-lah yang akan membalasnya. Ia meninggalkan makan, minum dan syahwatnya kerana-Ku.'"


Baginda saw juga bersabda, "Puasa adalah perisai. Maka apabila salah seorang diantara kamu sedang berpuasa, janganlah in berkata-kata kotor dan bersuara kasar.. Jika seseorang mencacinya hendaklah ia menjawab, 'Sesungguhnya aku sedang berpuasa, (dua kali).

Demi Dzat yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya, sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah daripada minyak miski."


ps; Ahlan ya Ramadhan~! Let us pray that we come out of Ramadan with our faith recharged, gaining strength in our faith, commitment and relationship with ALLAH swt..ameen allahumma ameen~




Tuesday, July 27, 2010

Bersediakah Kita?

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Tengok-tengok kalendar, hari ini dah 27 Julai.. Pagi tadi, sempat ber’chatting’ dengan seorang teman yang berada jauh di Mesir..tiba-tiba Farahin tanya kat saya..

“Hajar, kita dah pakai gear berapa ye sekarang ni ye? sekarang ni dah pertengahan bulan Sya’ban kan..” …(ni bukan gear kereta ke, motor ke etc eyh.. ;) )..

Gulp. Saya telan air liur..

“Gear berapa?erm..”..terfikir kembali diri sendiri..memaknakan gear itu sebagai persediaan menyambut Ramadhan Al-Mubarak~adakah masih lagi di gear 1 lagi?atau enjin masih tak panas-panas lagi..Allahu Allah~

Pejam celik,pejam celik rupa-rupanya dah 15 Sya’ban kan?.maknanya, 2 minggu je lagi kita semua bakal bertemu dengan kekasih yang sudah setahun terpisah.. sekejap sungguh masa berlalu..berlari meninggalkan kita semua..Madrasah Ramadhan akan dibuka tak lama lagi. Sudah bersediakah kita?


Engkau datang kepada kami setelah kami selama setahun penuh mengisi hari-hari kami dengan catatan-catatan kebaikan mahu pun keburukan, yang semua catatan itu akan dibacakan nanti kepada kami di hari perhitungan di hadapan Allah SWT.


“Dan demi sesungguhnya, kamu tetap datang kepada Kami (pada hari kiamat) dengan bersendirian, sebagaimana Kami jadikan kamu pada mulanya; dan kamu tinggalkan di belakang kamu apa yang telah kami kurniakan kepada kamu; dan Kami tidak melihat beserta kamu penolong-penolong yang kamu anggap dan sifatkan bahawa mereka ialah sekutu-sekutu Allah dalam kalangan kamu. Demi sesungguhnya, telah putuslah perhubungan antara kamu (dengan mereka), dan hilang lenyaplah daripada kamu apa yang dahulu kamu anggap dan sifatkan (memberi faedah dan manfaat).

[Al-An'am 6: 94]


Lembaran-lembaran amal kami pada hari kiamat itu akan diperlihatkan dan dibacakan kepada kami. Itulah kitab yang berisi perhitungan, yang Tuhan tidak akan salah dan tidak pula lupa padanya sedikit pun.


“…Bacalah Kitab (suratan amalmu), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu (tentang segala yang telah engkau lakukan).”

[Al-Isra' 17: 14]





Selamat datang Ramadhan,

duhai kekasih yang datang setiap tahun

Kami menanti kedatanganmu dengan cinta yang berlimpah

padahal cinta yang bukan kepada Tuhan itu dilarang

Maka ampuni dosa kami, Tuhan

lalu tambahkan pula pemberian-Mu yang berlimpah

Jangan hukum kami, kami telah menghukum diri kami sendiri dengan ketidak-tenangan

yang membuat kami bergadang di dalam gelap

Selamat datang Ramadhan...~


Friday, July 23, 2010

Be Like the Bee



Salam Alaykk~





As people are content with the world, so you should be content with Allah.

As they are delighted by the world, so you should be delighted with Allah.

As they are intimate with their loved ones, so you should seek intimacy with Allah.

As people are content with the world, so you should be content with Allah.

As they are delighted by the world, so you should be delighted with Allah.

As they are intimate with their loved ones, so you should seek intimacy with Allah.

As they desire to know their kings and their leaders, and to draw near to them in order for honour and status to be conferred on them,

so you should come to know Allah and seek His love: this will lead to the utmost honour and distinction.


Said one of the ascetics (zuhhud): “I can never imagine that someone could hear about Paradise and Hellfire and can still waste an hour without performing any act of obedience to Allah; neither remembrance, prayer, reciting Qur’an nor an act of charity or kindness.”

Someone said to him: I weep profusely. He replied: “That you laugh while confessing your sin is better than weeping yet being puffed-up with pride because of your deeds. For the deeds of a conceited person will never rise above his head.”

The person then requested: Please counsel me. So the ascetic replied: “Leave the world to those who hanker after it, as they leave the Afterlife to its seekers. And be in this world as the bee: it eats only good, produces only good, and when it rests upon anything it neither ruins it nor deflowers it.”

~Al-Fawa’id~


Wednesday, July 21, 2010

Pause to reflect!

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam Alaykk~




The Messenger of Allah; Nabi Muhammad s.a.w (Blessings and Peace be upon him) said:


"Acquaint yourself with Allah in good times and He ' will know you in bad times."


If a person fears Allah and observes His commands in times of ease, he has acquainted himself with Allah. In addition, a special link or relation will develop between him and Allah. Allah will then know him during bad times, meaning that He will help him because of his obedience to Him during good times. "Acquaint yourself", and, "He will know you", suggest a special kind of knowledge, one that points to closeness between Allah and His believing slave and to love of Allah for that slave.


Patience, when truly applied, has the effect of changing misfortune into a blessing. It is all a matter of one's perspective and frame of mind. For Allah does not test us in order to destroy us, but rather to assess our patience and degree of faith. This is because Allah has a right to be worshipped in bad times just as He has the right to be worshipped during times of ease and well-being. Most people are faithful in their duties and responsive to commands when things are going well and in accordance to their inclinations. A crucial point to understand is that the true test is often to worship and follow commandments that are contrary to one's liking. And in this regard people differ in their faith. How they perform in those situations will determine their ranking with Allah.



ps; Hajar, please take note,ya!


Reminder! Wasting Time~

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Wasting Time~!



MashAllah. Another, very good lecture by this brother. Use the Internet and TV for good things. Listen to lectures, Quran, make da´wah and other good things.

*Allergic to lagha! :) Gedebush to Hajar!


Tuesday, July 20, 2010

Anak-Anak Palestin

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Anak-anak di Palestina
buminya rekah dan resah
dicekau senjata dan dengki;
batinnya terasak rosak
dicakar dendam yang ngeri.
Kini mentari tenat dan remuk,
cinta ditelan sekam malam.
Bumi Palestina cacat dan sakit,
sengat, racun menyentap nafasnya.
Antara duri dan kerikil mencengkam,
tempur dan cungap bersanggah,
mulut-mulut muda terus berdarah.

Anak-anak Palestina yang resah,
bara berang mengunyah alamnya
meretakkan watak dan wajah,
derita paling sengsara.
Bunga-bunga kering berapungan–
darah membuak berontak.
Kekacauan menggigit kalut jiwa–
cacar dan cemar; getir dan perit;
gigil dan hangus. Nisan yang nisan.
Api yang api. Api dan api.

Anak-anak Palestina bentengnya cekal.
Bapa-bapa nazak di sisi pusara;
ibu-ibu asuhi warisan yang garang–
mereka tenaga gempa
yang panjang menggugat
tank, kopter dan peluru, menggelorakan
wira yang syahdu.

Musafir Palestina yang termangsa
mendobrak peragut akar watan.
Mereka – pewaris sabar dan waja
mengasihi setiap pasir buminya
–melawan taufan syaitan
yang merasuk pelosok buananya–
penuh gamam, penuh dendam.
Mereka retak yang tajam. Denyut menyala.
Mereka kawah marak paling merah.
Dan sengat zaman.

Anak-anak Palestina yang tergugah,
unta-unta tersisih yang luka–
dalam kedurjanaan liar kasar,
dalam kemusnahan golak gelegak–
belajar hidup utuh dan indah
mengutip sisa dan nadi maruah
daripada sejarah yang kusut.
Mereka rahsia telaga mesra,
pohon-pohon kurma remaja,
diranumi nurani
amarah dan sumpah bangsa
yang pantang menyerah.

Dan di sini–
angin Ranau, nafas Semantan, degup Melaka,
mengucupi jantungmu yang terkelar.
Anak-anak Palestina yang tabah,
unta-unta tersingkir yang cedera,
sengat racun menyentap nafasnya.
Angin Ranau, nafas Semantan, degup Melaka,
suara saka, sakti dan sasa
menggemakan jerit dan raungmu. Dan kau,
dalam debu dan udara yang bisa,
kawah ledak saling gelegak,
enggan hangus atau pupus; dan enggan kalah.

~A Samad Said~


Click : When we die as martyrs

Monday, July 19, 2010

Moga ada hidayah dari Allah buat dirinya!

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Semalam, selepas solat Isyak, saya menapak berjalan ke pasaraya berhampiran untuk membeli sedikit barang keperluan. Tatkala sedang memilih barang-barang yang diperlukan, tiba-tiba saya terdengar perbualan di antara seorang ibu dengan anak lelakinya. Saya anggarkan budak lelaki itu di dalam lingkungan 11-12 tahun.

“Fiq, dah solat isyak ke belum? Ibu tak nampak pun Fiq pergi surau tadi?”

“Dah,bu. Fiq tak turun tadi sebab dah lewat. Sakit perut. Fiq solat kat bilik je.”

“Bagus anak ibu ni. Alhamdulillah. Fiq tau kan. tak elok lewat-lewatkan solat ni. Allah marah.”

“erm..tapi kadang-kadang Fiq nampak bu ada gak lewat time solat isyak.”

Uhu, time tu saya cakap dalam hati..”Oh,budak ni. Pandai menjawab pulak dia.” ;)

“Eh, ibu solat lewat sekali dengan tahajjud..kul 3-4 pagi, ibu bangunlah..ibu solat time tu, senang sekaligus terus. Lagipun, bukan selalu ibu buat macam tu.”

Gulp. Saya telan air liur sambil menanti apa yang si adik kecil,Fiq tu akan jawab (dan berpura-pura memilih barang)

“Tapi bu, dibuatnya kita tak sempat nak jumpa waktu tahajud tu cam mane?maksud Fiq, Allah panggil malaikat maut amik nyawa ibu time tu?tak sempat solat isyak, tak jumpe tahajjud. Fiq tak doakan bu meninggal cepat. Cuma nak tanye je. ”

Subhanallah..saya pandang sekali imbas muka si Fiq tu. (Pandang lama-lama karang terperasan pulak diorang). Terkedu saya. Kecil-kecil lagi dah berfikir sebegitu. Matang.

“Alah, kita niat baikkan. Nak bangun tahajjudkan..mesti bangun punya.”

“Tapi bu, kalau tak sempat. Nanti bu nak jawab apa kat Allah nanti?”

“Jawab je lah tak sempat.

“Ibu..apa ni?Fiq sayang kat ibu tau sebab ustazah cakap seksa orang lewatkan solat ni sakit sangat.”

Terkejut saya dengan jawapan ibu Fiq itu. Mudah benar jawapannya. “Jawab je lah tak sempat.” Apakah? Tanpa menunggu lama, saya pun terus mengangkat kaki, melangkah meninggalkan mereka berdua dan terus mengambil 1-2 lagi barang yang diperlukan sambil menuju ke kaunter pembayaran. Hari sudah semakin lewat, hamper melewati jam 10.

Di pasaraya itu, membuatkan saya berfikir sesuatu. Adakah semudah itu untuk kita menjawab segala pertanyaan yang bakal disoal kelak; di alam nan satu itu? Alam yang kekal abadi. Allahu rabbi. Saya tiada hak untuk menilai dirinya. Niat untuk mengerjakan solat tahajjud itu bagus, Alhamdulillah. Cuma jawapan yang terakhir itu membuatkan saya terkesima dan dia menasihati anaknya untuk solat di awal waktu, sedangkan dirinya?


Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

[As-Saff 61:2]

Saya tiada kekuatan untuk berkata sesuatu kepada makcik itu. Sungguh,tidak berdaya. Selemah-lemahnya, saya hanya mampu berdoa moga hatinya disinari hidayah dari Allah. Ameen.


Ps; Peringatan yang cukup bermakna buat diri. Dibulan Sya'ban ini, mari kita bersama-sama perkemaskan diri, pertingkatkan amal . Dan memohon keampunan sebanyaknya dari Allah kerana kita hamba fakir. Moga-moga kita termasuk dalam golongan hamba yang mendapat anugerah keampunan, kerahmatan dan syurga yang berkekalan. “Allahumma ballighna Ramadhan. Ameen!”