Thursday, April 26, 2012

.saat alam berbicara.


Bismillah.

Saya perasan macam dah lama sangat tak update blog.
Twitter pun kadang-kadang. Even facebook pun baru ‘teraktif’ sedikit kebelakangan ni. :D
Nak kata busy, tidaklah sangat. Ada lagi hamba Allah yang ‘super busy’,tapi setiap kali saya online nampak je update dari dia. :) Terkadang rasa risau seandainya masa yang Allah bagi 24 jam sehari tak berkat. Allahu Allah~ moga Allah beri kekuatan untuk saya ‘fully utilize’ my each seconds. :’)

Minggu ni saya cuti seminggu. Jadinya pulang ke kampung halaman. *KL kampung ke? :D – midterm break. :D
Alhamdulillah. Sebelum balik sempat berjaulah bersama akhawats yang disayangi kerana Allah. Kami bertiga travel dari timur ke selatan yang mengambil masa 14 jam,hanya di jalanan! Walau mungkin kepenatan, tapi nikmat berjaulah tu tersangatlah tak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Bahagia dan teramat bahagia. :’) betapa nikmat Allah itu terlalu banyak,tak mampu dihitung. Fa bi ayyi ala irabbikuma tukazziban.
Cuma yang mampu diungkap rasa kesyukuran yang tak terhitung buat DIA. Subhanallahi wa bi hamdihi.

Sekitar jaulah IMAN kami;

20 April 2012
Bermula perjalanan dari Kota Bharu ke Johor Bahru. Bergerak lebih kurang jam 9.15 pagi dan sampai di Larkin dalam jam 10 malam. :D  matlamat utama kami ke Johor adalah untuk menghadiri walimah akhawat, Kak Huda yang disayangi Allah bersama zaujnya.
Alhamdulillah, sampai di Larkin, Kak Nabiha menjemput kami sebelum dinner dalam jam 10.30 malam.hee~ Jazakillahu khayr Kak Bie. Rasa terharu amat even baru first time jumpa, tapi kemesraan dan kelembutan dirinya yang amat terkesan pada diri saya serta pada ukhti yang berdua itu. She is a friend of Kak Huda, akhawat Johor. Dan disebabkan dia tak mampu menemani kami atas urusan peribadi, diizinkan buat kami menggunakan keretanya sepanjang hari kami berada di Johor untuk memudahkan pergerakan kami ke sana kemari. May Allah bless her always! :’) Ameen ya Rabb!

Kerinduan saya pada alam kembali menyapa saat ini.
Betapa permusafiran saya yang jauh itu membuatkan hati saya teramat rindu. Jiwa seakan terhibur melihat alam yang begitu sabar mentaati Khaliqnya; sampai bila-bila. :’) melihat dan mentadabbur alam dalam-dalam membuatkan hati bahagia. Subhanallah! Padang rumput yang segar dan menghijau. Rasa macam nak baring di atas rumput sambil menikmati keindahan langit biru apatah langit lazuardi saat matahari mula membenamkan wajahnya. Melemparkan pandangan ke laut biru sepanjang perjalanan juga buat hati terasa tenang. Sempat juga ternampak sekawan biri-biri yang berjalan terkedek-kedek di tepi jalan raya. Comelnya! Burung-burung yang berterbangan, melebarkan sayap ketaatan di dada langit dan terus bertasbih meratib cintanya pada Yang Maha Esa.
Dan saya amat yakin kerana ketaatan alam pada Allah ta’ala,berzikir dan bertasbih yang tidak henti-henti telah member kesan pada hati dan diri saya untuk berasa tenang. Dan ini juga membuatkan diri berasa malu.
adakah lidah saya tak pernah jemu berzikir,bertasbih pada-Nya seperti alam? T_T

Subhanallah! Cantikkan? 


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi setelah matinya (kering) dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan di antara langit dan bumi; sungguh terdapat tanda-tanda (keesaan dan kekuasaan Allah) bagi kaum yang berakal". 
[Al-Baqarah: 164]

Semoga musafir kami dalam redha dan barakah-Nya. Semoga doa-doa yang dipanjatkan kepada-Nya di aminkan oleh para malaikat dan diperkenankan oleh Allah jua. inshaAllah. :’)

Berjalan, melihat alam. :’)


Antara goodies walimah Kak Huda & zauj - dari Vietnam


Roses are from Vietnam,too!


Dan setelah merancang, sebaik-baik perancang adalah Allah ta’ala.
Alhamdulillah ‘ala nikmat.
Allah sampaikan rasa rindu saya yang tersimpan 2 tahun lamanya. Allah temukan kembali saya dengan seseorang yang saya cintai dirinya semata-mata kerana Allah swt. Dia yang menjadi asbab, dengan izin Allah untuk saya jatuh cinta pada tarbiyyah ini. Jazakillahu khayr katseera, Amirah! Dan saya yakin tiada alasan untuk menyatakan jarak yang jauh adalah penghalang untuk saya hidup dan bernafas pada jalan dakwah dan tarbiyyah ini. Kejauhan itu yang mendekatkan, pada hakikatnya. Moga Allah terus menguatkan langkahan saya dan juga dia pada jalan ini. Tetap dan terus tsabat sehingga jasad dikambus tanah. Ameen ya Rabb,inshaAllah!
Dan buat dirimu yang dicintai Allah, didoakan semoga Allah terus memberi kekuatan buatmu dalam perjalanan yang panjang dan jauh ini. Kerana diriku yang sekarang ini adalah antara kekuatan yang pernah ku hirup dari dirimu. InshaAllah, senantiasa ada doa yang terindah buatmu. :’)  
Kullu ma qaddara Allah khair


'The best love story for a muslim is finding another muslim
who makes their imaan rises,
who makes them want to gain knowledge 
and become more pious.
What is more blessed than that?'



Ps; oooh—assignment,presentation,tests after midterm. Berusaha dengan kuat! ^_^  
Alangkah ruginya diriku apabila cutiku telah berakhir imanku tidak bertambah. -_-

2 heart (s):

Anonymous said...

kak hajaaaar! ^^

Unknown said...

Alhamdulillah.
I like this quote:

‎'The best love story for a muslim is finding another muslim
who makes their imaan rises,
who makes them want to gain knowledge
and become more pious.
What is more blessed than that?'

and now i 'found and have' him:)

Lilypie Angel and Memorial tickers