Monday, July 30, 2012

.qadar.


Bismillah.

Siapa sangka itulah sujud Subuh terakhir Pakcik K.
Dan aku terdiam kaku membisu. Bisikan sang hati, innalillahi wainna ilaihi raji’un.
Sosok tubuh yang buat aku jadi mahu penjadi pelari pecut yang maintain!

Kullu nafsin za iqatul maut!
[Ali Imran: 185]

“Alhamdulillah dah dapat tadarrus 30 juzu’, khatam satu Quran seminggu ni.”

“wah cepatnya pakcik! Malu saya. Baru terkedek-kedek berapa juzu’”
Dia tersenyum.
“takpelah nak.sekurangnya kita usaha. Bukan nak lumba siapa habis cepat. Nanti satu apa pun ibrah dalam quran tak lekat dalam hati. Cuma,siapa tahu ini Ramadhan terakhir pakcik?mungkin pakcik tak sempat sampai ke penghujungnya.”

Ah. Pakcik itu seolah-olah telah merasakan ini Ramadhan terakhir buat dia.
Dipersembahkan sehabis baik.
Bila teringat, semakin basah pipi,tersedu.
Betapa ‘machonya’ pakcik K itu!

Entah seminit lepas kau update post ini di blog, giliran kau pula disapa Izrail.
Tapi adakah kau telah bersedia?

Dari fasa 1 sudah semakin hampir ke fasa 2.
Aku takut-takut andai di tengah larian, terpancit tak bangun-bangun.
Allah. Lindungi aku dari perasaan yang menghimpit dada ini.

Selagi ada masa, mari berusaha dengan lebih baik dan gigih lagi.
Mujahadah dengan sepenuh cinta, setulus pengabdian pada-Nya!
Dan moga-moga kita antara golongan yang disapa oleh Ramadhan.

“…Wahai orang yang ingin kebaikan lakukanlah!  
Wahai orang yang ingin keburukan kurangkanlah! Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan dari neraka, itu terjadi pada setiap malam"
[HR Tirmizi : 682]



.Hillpark.
10 Ramadhan 1433H

0 heart (s):

Lilypie Angel and Memorial tickers