Monday, June 20, 2011

.andai kau memahami.

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam.




-Credit to HIKARI-

(click for large view)

‘No matter how many times we fall,
We’ll be able to rise again,
Find the way through, challenge and defy the dark clouds,
We’ll find our night transformed into a thousand days,
Only if we dream.’

Wahai diri dan jiwa yang mahukan ketenangan.
Hidup ini penuh ujian daripada Allah dan semestinya diuji oleh-Nya mengikut kemampuan hamba-Nya itu. Dan setiap daripadanya akan teruji pada titik terlemah agar titik lemah itu akan dikuatkan setelah diuji. Tersenyumlah. Walau mungkin kau merasakan hidup ini mungkin memenatkan, terasa keseorangan. Yakinilah. Dan terus meletakkan keyakinan yang sepenuh pada-Nya. Kau tak pernah sendirian. Disebalik kesulitan dan kepayahan yang dialami, di situlah kekuatan dirimu yang sebenar. Dalam apa jua keadaan yang kau alami, manis apatah lagi pahit, sesungguhnya itulah yang terbaik dari-Nya. Nyalakan terus menerus iradah qawiyah yang ada di dalam dirimu! Bajai dan teruslah suburkan himmahmu kerana ia adalah permulaan bagi segala sesuatu. Dan biarkan hamasahmu terus membara agar jiwamu tak terperuk kelesuan. Kau tahu, ISHAB pernah mengatakan;

“Kami hanya menginginkan jiwa-jiwa yang hidup, kuat dan muda, hati yang baru nan berkibar, emosi-emosi yang pencemburu, menyala-nyala dan meronta-ronta serta ruh-ruh yang memiliki obsesi, pandangan jauh dan menari-nari yang menghayalkan teladan-teladan tinggi dan tujuan-tujuan agung…”

Dan sungguh, tidak ada bekal yang selayaknya untuk kau bawa melainkan jiwa yang beriman, hati yang suci penuh ketaqwaan pada-Nya dan ketundukan dirimu yang benar-benar mengaku hamba-Nya yang lemah.

Monolog rasa hati;
Terkadang keterasingan itu begitu terasa sekali di bumi ini.
Namun, dia begitu mengharapkan agar langkahnya tak goyah.
Moga impian untuk cita tertinggi itu mampu dikecapi,inshaAllah.
Dan moga kekuatan yang terlahir itu tidak sekadar terlihat pada zahirnya. 
Yang terpenting adalah di dalam jiwa dan hatinya.
-9 February 2011-


Berlari dan terus berlari mengejar cita-cita tertinggi! Kerana aku yakin akan hidup ini, dan keyakinan yang tinggi itu aku tanamkan hanya kepada Allah swt. Moga masa yang mampu mengubati segalanya. Tidak ku meragui untuk membuktikan bahawa betapa indahnya bintang yang terang. Ia bukanlah khayalan semata-mata. Namun, adalah sebuah kenyataan. 
[Andai kau memahami & mengetahui akannya]

Aim!
‘nafsun tudhi’u wa himmatun tatawaqqadu’
(jiwa yang menerangi dan cita-cita yang menyala-nyala)

Ps; Menghitung hari. Moga Allah mempermudahkan pertemuan di antara kita nanti dan agar ianya senantiasa di dalam redha-Nya. inshaAllah.jazakillah ya ukhti fillah. :’)

.hajarulhamraa.
20 Rejab 1432H

4 heart (s):

Anonymous said...

life ni mmg hectic kan.tapi selagi kite tahu apa tujuan kite hidup dkat dunia ni as khalifan and abid,insyaAllah. You don't know what the future holds, but you know Who holds it.moga tsabat wahai ukhtiku sayang.

Anonymous said...

*typo khalifah

.sh-hamraa' ツ. said...

jazakillah! anyway siapa ukhti anony ni eh? :)

shu_na said...

Allah tgk usaha kita utk mengejar cintaNya... insyaAllah^^