Friday, June 24, 2011

.stay or not.

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam.

“Saya tak dapat terima bila anak-anak usrah saya cakap, ‘saya rasa ‘keringlah’ kak sebab duduk rumah’.”
Betullah kata ukhti tu. Takkan kerana tidak mampu berprogram sana sini, kita mencipta pelbagai alasan yang menampakkan betapa manjanya diri kita yang kononnya sudah berada dalam tarbiyah. Please ingat,  again and again, tarbiyyah bukan untuk orang manja! Teringat di satu ketika yang lalu, pernah bertanya pada seorang akhawat ini, apakah solusinya jika berada di situasi di atas ini. Simple dan menarik.

“Baca lah any buku-buku fikrah,revise lah apa yang dapat dalam daurah terdahulu and usrah ke.then buat notes,power point and paling penting kena faham & ambil ibrah daripadanya.”

See.
Tak susah pun kan? Betapa kalau hati kita bersungguh mahu berada jalan tarbiyyah ini, pasti ada another ways untuk kita mengisi kekosongan dalam hati kita. Tapi, bukanlah nak kata kat sini.

“Oh,kalau macam tu lepas ni saya tak perlu lah nak pergi daurah dan berprogram sana-sini.Camtu?”

Eh, surely TIDAK! Kita perlukan pengisian dan murabbi untuk membimbing diri kita sebab tidak cukup jika hanya sekadar membaca buku-buku fikrah. Kerana itu bukanlah erti tarbiyyah yang sepenuhnya. Usrah, daurah, mukhayyam, mabit etc adalah yang dikatakan in part of tarbiyyah. Bak kata seorang akhwat yang hebat ni,
‘ Part of our dakwah is commit with tarbiyyah.’

So, macam mana nak buat dakwah kalau tak berada dalam suasana tarbiyyah yang sebenarnya? Tarbiyyah itu sendiri merupakan interaksi yang syumul antara pembinaan, binaan dan suasana pembinaan. Nak katanya walau sehebat mana seseorang itu pun, dia mesti ada ‘point of weakness’ kan? Andai kita merasakan tarbiyyah itu hanya cukup sekadar membaca, cuba lihat semula bagaimana tarbiyyah Rasulullah. *dah tahu ke belum tarbiyah Rasulullah itu macam mana? ;)
Even, usrah itu adalah penting dalam nak membina umat Islam yang berkualiti supaya diri rasa terisi dengan yukafihufiddin (kefahaman tentang Islam). Iman yang kuat dan mantap hanya terbentuk bila diri ditarbiyyah. Tak percaya? Lihat bagaimana Rasulullah dan para sahabat diuji dengan fitnahan, hujatan, tentangan mahupun kelaparan tatkala mereka sudah mendapat tarbiyyah dan mahu menyebarkan dakwah Islamiyah itu. Sungguh, orang yang benar-benar mengaku beriman kepada Allah pasti akan diuji untuk melihat sejauh mana keimanan yang dilaung-laungkannya selama ini.

Dan mereka yang tidak mampu bertahan,
“Kalau macam ni lah betapa susahnya nak berada kat dalam tarbiyah ni,lebih baik aku duduk diam.escape.malas nak fikir dah.tak yah nak menahan telinga kena marah,kena halang,duit tak cukup.bla.bla.bla.”
Akan lari meninggalkan jalan dakwah ini. Maka berlakulah intiqa’! nak tertapis ke duhai diri? Ujian yang kau rasakan hakikatnya sangatlah kecil jika nak dibandingkan dengan para Nabi dan sahabat.

Re-check balik niat kita atas dasar apa kita nak berada dalam jalan ni. Apa matlamat yang kita hendak capai, dan kerana apa? Sebab dengan kefahaman yang menyeluruh, inshaAllah kita akan all out untuk achieve matlamat yang kita nak capai tu.  Bersedialah untuk ditarbiyyah!

"Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun,bila-bila masa akan pecah..."

Please tadabbur ayat ini ya. [At-Taubah 9:100-114]

.hajarulhamraa.
22 Rejab 1432H

4 heart (s):

maryam - notts said...

zaaas~! hajar,kite terkoyak.huhu. T_T
suke post ni!

hamraa' ツ. said...

maryam! :)
lama tak dengar cerite.aritu jumpe kakak awak kat daurah.hehe.

alhamdulillah.ni peringatan bersama.so,kena kuatkan hati n diri agar tak ter'eliminate' pada jalan ini.doakan moga Allah kurniakan kekuatan utk kita semua ya,ukhti fillah! <3 jzkk

Makbonda61 said...

Assalamualaikum,

Jazakillah...Satu suntikan semangat untuk Makbonda yang sering juga tuang dalam usrah disebabkan melebihkan kepentingan duniawi.

Astaghfirullahaladhim.

Hajar said...

waalaikumussalam wbt

wa iyyaki mak bonda.inshaAllah kita saling mengingatkan keraana sifat manusia itu kadangkala mudah terlupa. moga dalam redha Allah.
jom,recharge iman and muhasabah diri bersama! :)

Lilypie Angel and Memorial tickers