Saturday, December 25, 2010

.coret-coret.

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Alaykum~

Hari ni have to settle some important matters. Keluar seawal 8 pagi with my sister.
Alhamdulillah,pagi-pagi jalan tak terlalu sibuk untuk meghala ke selatan dari kuala lumpur. Rasa tenang je nak drive.*but not me yang drive,sebab lessen tak renew.heh. :D
Anyway, sedang mencari ibrah di atas peristiwa2 yang berlaku hari ini.

Terfikir.
Apakah dunia hari ini,masyarakatnya adalah manusia yang sentiasa mementingkan diri sendiri – selfish. Egois?
Terkilan dengan sikap mereka yang mementingkan diri sendiri tatkala berada di jalan raya. Dan sikap inilah yang menyumbang kepada nahas jalan raya yang dianggap sebagai pembunuh utama di Malaysia!
*isk.kenapalah langsung tak punyai sikap ithar atau altruism ketika di jalan raya?

Hari ini sahaja sudah berjumpa 6 manusia yang mementingkan diri sendiri! Sampai terefek kat saya dan kakak.berlaku accident kecil yang bukan berpunca dari kami..tanpa signal, laluan kami yang berada ditengah-tengah ‘direbut’ dan dek kerana untuk mengelak terhimpit dari kereta yang ‘besar’ itu, kakak cuba mengelak namun terlanggar sedikit kereta di laluan sebelah kiri.dan sungguh,rasa sangat terkilan dengan manusia itu!moga Allah kurniakan hidayah buat kamu.bertimbang rasalah.and you must remember,what you give to others you’ll get back.sunnatullah.

tapi,Alhamdulillah.tuan punya kereta yang dilanggar(kereta baru.huhuk) tidak mengenakan sebarang tindakan walau tercalar sedikit keretanya. *siap tanya,”kereta awk tak ada apa-apa ke?” mashaAllah. :’) moga Allah permudahkan urusan kamu,inshaAllah.

Mahukan redha Allah dalam hidup?amalkanlah sikap ithar yakni mendahulukan hajat orang lain melebihi diri sendiri. Macam ada state dalam sebuah hadis;

‘Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia menyayangi saudaranya seperti dia menyayangi dirinya sendiri.’

Dan lawan sifat ithar itu adala mementingkan diri sendiri. Hanya mendahulukan kepentingan diri sendiri semata-mata tanpa menghiraukan keperluan orang lain! Kita merasakan kita perlu cepat2 sampai ke destinasi yang ingin dituju, memotong laluan tol seperti berpura-pura tidak perasan bahawa pengguna jalan raya yang lain sudah berpanas di atas jalan raya sewaktu matahari terik di atas kepala hingga kesejukan aircond tidak mampu menandingi rasa haba di luar. Belajarlah menjadi manusia yang bertimbang rasa. Hatta, jika kita ingin memotong sekalipunatas sebab-sebab kecemasan, berilah ‘signal’ ataupun sekadar mengangkat tangan sudah amat memadai. Bukankah budi bahasa itu dikatakan budaya kita?

Bersikap ithar itu sebenarnya juga mampu menyumbang dalam menjaga nyawa sesama manusia. Memelihara nyawa manusia itukan salah satu tuntutan maqasid syariah dan menjadi tanggungjawab kita untuk berusaha menunaikannya.

Bertimbang rasalah dan didiklah hati untuk menjadi manusia yang terbaik dari sisi-Nya. (^_^)

cuba fahami cycle ni. =)


Akhlak itu bunga diri tau!Moga segalanya dalam redha Allah.

0 heart (s):