Thursday, May 19, 2011

.melangkah jauh.

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykk~

Bukak blog, ‘wah dah berusang blog ni!’ :D
Maafin ya buat yang sudi singgah ke sini. Mencari-cari yang terbaru,tapi blog sudah sebulan lebih tidak diupdate.
inshaAllah,selepas ini berusaha untuk mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk share anything yang bermanfaat with others. :’)
Dan sekarang pun saya sedang bercuti lebih kurang 4 bulan dan masuk hari ini, ditambah tolak masih berbaki 116 hari lagi sebelum semester baru bermula jika nyawa masih dipanjangkan oleh-Nya! ;)

Alhamdulillah. Last week sempat join daurah with akhowat yang balik bercuti dari India.
Walau tak mampu nak join full 3days, but I really got something from there,biiznillah.
Sentuh bab ukhuwah,undeniable lah.Perasaan berkasih-kasihan kerana Allah ni lain daripada kita jumpa kawan-kawan yang biasa je.till we meet again.even if not in dunya, I really hope to meet all of you again in Jannah. :’) *doakan moga kita semua thabat pada jalan ini.

And Alhamdulillah ‘ala kulli hal, again. Allah temukan saya dengan orang hebat dalam DnT ni. For the first time, ingat Kak A ni serius and mesti syadid je orangnya.(hehe,aka.jangan marah eh.) Lagi-lagi,time daurah ditembak dengan pelbagai soalan yang buat hati rasa cuak sahaja.salah jawab ke,tersalah kefahaman selama ini ke etc. Kak A tak suap dengan suapan yang mengenakkan dan mengenyangkan yang mungkin boleh buat diri tertidur.tapi cara dia,menembak persoalan-persoalan yang menyuruh diri untuk berfikir.why,what etc.*dush!
“kenapa nak tarbiyyah,nak usrah?” “awak rasa hajar,sebab usrah ke yang akan tingkatkan iman awak?” “nikmatnya ibadah tu semasa proses pemahaman atau setelah faham betul-betul sebab buat ibadah tu?” etc.
Okay, time ni berfikir. “Kau ingat nak berada dalam tarbiyyah ni boleh senang hati.boleh goyang kaki.main masuk redah macam tu je ye.sebab dapat kawan-kawan yang baik ke?nak dapat title ‘budak baik’ tapi dalam dada kosong segala.bla.bla.” [ini rasa hati saya ya.]
Then sedar.paling penting kena jaga himmah. Pernah dikatakan, “Jagalah himmah anda, kerana ia adalah muqaddimah segala sesuatu. Sesiapa yang soleh dan benar dalam himmahnya, maka segala amalannya selepas itu akan menjadi baik.”

Dan kena ingat tarbiyyah itu prosesnya panjang dan berterusan. Bukan boleh dinikmati hasilnya sebulan dua sahaja ya.

“Lompatan tinggi kedua belah sayap adalah perumpamaan kepada jiwa yang bersedia menanggung bebanan berat dakwah. Jika seseorang yang berada di peringkat awal dakwah ini memahami dakwah ini hanya untuk membersihkan hati, atau hanya untuk mendapat kawan yang baik, atau hanya untuk melepaskan rindu, atau hanya untuk membantu perkara kebajikan semata, maka nantinya dia akan keberatan melakukan nahi mungkar. Nantinya dia tidak akan dapat faham formula Ibn Yazdaniyar dalam masalah firasat sebagaimana difahami oleh para rijal sebelumnya. Dia juga akan mundur ke belakang pada hari peperangan. Senarai alasan uzur akan sentiasa ada di bawah ketiaknya. Alasan pertamanya ialah: saya tidak pernah diceritakan perkara seumpama itu sebelum ini. Perjanjian taat setia yang dilakukannya juga tidak mengandungi syarat tersebut.
Oleh itu, para tokoh tarbiyyah amat prihatin agar menjadikan langkah pertama mereka perlulah langkah yang ‘menggerunkan’, sebagaimana langkah yang dilakukan oleh 70 orang Ansar semasa melakukan bay’ah al-‘Aqabah, iaitu ketika mereka berjanji terhadap diri mereka sendiri untuk mempertahankan Rasulullah saw sebagaimana mereka mempertahankan isteri, anak dan harta mereka sendiri.”
[Muntalaq, 2010]

Allah dah pilih kau,hajaar! [hati menjerit] kena kuat,kena bersemangat.
Tapi pastikan istiqamah,perlu maintain.jangan hanya seperti hangat-hangat tahi ayam ataupun awal-awal je pasang enjin turbo.tup,tup dipenghujung dah sejuk membeku.wal’iya zubillah.
Moga Allah kuatkan hati dan langkahan diri ini. ‘Daerah kebaikan sudah memanggil dirimu dan kerana Allah itulah sumber segala kebahagiaan.’

Sudah memasang target dan perlu berusaha untuk mencapai apa yang hendak saya capai. Meyakini bahawa Allah pasti akan membantu. Bukankah Allah dah janji, Allah  akan memudahkan hamba-hamba-Nya yang bersungguh-sungguh untuk meraih keredhaan-Nya.

“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.
dan Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”
(Al-Ankabut : 69)
  
Ps; 
1. Alhamdulillah.have a sweet time with Kak A.sharing macam-macam about tarbiyyah.and ada curhat kot? ;) *time tu until now,merasakan Allah sedang memakbulkan doa-doa saya. :’)
2. Dapat ‘homework’ dari kakak time cuti ni. :)
3. Still menjadi job seekers. mahu tolong carikan di sekitar KL or Selangor? :D *saya nak menabung ni.tengah aim macam-macam.moga Allah redha.
4. Cuti summer ni dah ada ‘To DO List’ yang perlu di’settle’ kan. Macam, buku (skurang-kurangnya 29 buah kot kena baca?) ;) Allah yusahhil! 

4 heart (s):

Anonymous said...

salam ukhti.
selamat bercuti dan memanfaatkan masa yang tersedia ke arah jalan yang diredhai-Nya.peluang sebegini mungkin tak diperolehi lagi selepas ini.
gunakan kesempatan masa bercuti yang panjang ini untuk memantapkan lagi ilmu Allah didada.
selamat berjuang!

mah said...

salam,kak hajaar! :)

akak sihat?rindu lah.

.sh-hamraa' ツ. said...

to anony:

wasalam.siapa ni ye? :)
anyway,jazakillah ya ukhti atas nasihat.inshaAllah,berusaha menggunakan masa yang ada ke arah jalan yg diredhai-Nya.moga kita berpeluang bertemu secara realiti di medan juang ini? =)

.sh-hamraa' ツ. said...

to mah:

wasalam,mah.
alhamdulillah,akak sihat.awak camne?udara pahang membahagiakan?hehe.rindu budak comel ini juga. :')